Op deze
pagina vindt U de volledige beschrijving van mijn modulebaan in spoor 0 De baan
is opgevat als een Museumlijn naar het voorbeeld van de Engelse Great Western
Railway De
inspiratie voor de uitbouw haalde ik in Engeland op de lijn van de Severn Valley
Railway |
|||||||||||||
Ik heb
reeds enkele jaren een verzameling Engelse treinen in spoor 0 Vandaar
dat ik besloot er iets mee te doen. Ik ben vertrokken van het plan een
modulebaan te maken van 6 meter lang, bestaande uit 4 modules van 1,50m x 8O
cm. Het thema van de baan is een Museumlijn zoals er in Engeland vele zijn.
Ik koos voor een Museumlijn omdat je dan niet tijdsgebonden bent. De baan
toont een station in Great Western Railway stijl en daarbij een kleine fiddle
yard. De naam HADLEY STATION is bewust
gekozen. In de lijsten van voormalige GWR-stations komt de naam HADLEY voor,
er is dus ooit een station HADLEY geweest.
De naam HADLEY doet ons denken aan de komische TV-serie doch daar werd
de naam anders geschreven , namelijk
: HATLEY Ik wilde
de naam HATLEY niet gebruiken want dan had ik een exacte kopie van het
station ARLEY moeten nabouwen en dat was niet de bedoeling. De televisie
beelden werden voor de serie opgenomen in station ARLEY, gelegen langs de
Severn Valley Railway Het
station op mijn baan is dus fictie, maar de gebouwen zijn wel in GWR
bouwstijl. Mijn voornaamste bedoeling was om een GWR station te bouwen waar
je de echte Engelse sfeer kan voelen, volgens de kommentaren van enkele
Engelsen die het station reeds hebben gezien ben ik in dit opzet geslaagd.
Aan U om zelf te oordelen bij het bekijken van de foto’s. |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Gezien de
afmetingen van de modules voor deze baan heb ik gekozen voor populierenhout ,
dit hout laat zich gemakkelijk bewerken en is de helft lichter dan gewone
multiplex.Onder de sporen heb ik een laag van 5mm balsahout gelegd, dit om
het geluid wat te dempen.Door dit te doen heb ik ook een laag van 5mm waarin
ik gleuven kan snijden om de bedrading naar achter te leiden.De wissels
worden handbediend met een staaldraad die door een buisje loopt tot bij de
wissel, deze zijn ook weggewerkt in de onderlaag van 5mm.Voor het inbedden
van de sporen heb ik bij de bloemenzaak zeer fijne kiezel gekocht, precies op
maat 2 à 3mm, komt op slechts 9euro voor 25 kg. De gebouwen
: Het stations gebouw, de bijhorende pub en het winkeltje heb ik zelf gebouwd
in balsa hout, het houten huis werd dan bekleed met “Slaters”plastiekkaard .
De ramen en deuren heb ik gekocht in Engeland evenals de bijhorigheden zoals,
afloopbuizen,dakgoten enz… Deze zaken
zijn in Engeland te koop in wit metaaldelen. Als je een Engelse baan wil
maken dan is het wel aan te raden dat je de jaarlijkse beurs in TELFORD ,
organisatie “0 GUILD”, eens bezoekt.
Je vindt er werkelijk alles van alle mogelijke engelse spoorwegmaatschappijen.
De lokloods is een bouwpakket in resin , de goederen loods is een bouwpakket
in een stevig karton,zowel de buiten als de binnenmuren zijn afgewerkt. Het
grote seinhuis langs de kant van het station is ook een bouwpakket in resin,
het seinhuis aan de kant van de fiddle yard is dan weer zelfbouw in balsa
hout. Beide seinhuizen zijn voorzien van een volledige binneninrichting. Ook
de andere gebouwen zijn volledig ingericht van binnen. Alle meubeltjes heb ik
zelf gemaakt in balsa hout. De pub is voorzien van een gelagzaal, er staat
een toog met tapkraan en tevens een volledige keuken. |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Voor de
bomen in deze schaal heb ik een goedkope oplossing gevonden. De bloemist in
mijn buurt kweekt zelf bonsaiboompjes. Er zijn regelmatig boompjes die het
niet overleven en deze krijg ik dan om er bomen van te maken voor mijn
modelbaan.Het heeft het voordeel dat deze boompjes prachtige stammen hebben
en ook de takken zijn goed. Bespuiten met lijn en het geheel bewerken met Heki
materiaal om de boom vorm te geven,daarna nog eens bespuiten met lijn en er
nog wat op strooien met fijner materiaal. Het resultaat : een originele boom.
( om blaadjes te maken is een doosje pizzakruiden erg handig) Momenteel
ben ik bezig met de afwerking van de laatste kleine stukjes zodat de vier
modules volledig klaar zijn voor de tentoonstelling MODELSPOOR
2010 In de
Nekkerhallen te Mechelen Op 16 en 17 oktober 2010 |
|||||||||||||
De
tentoonsteling Modelspoor 2010 Werd
opnieuw een succes, vele modeltreinfanaten konden weer hun hartje ophalen bij
de vele mooie modelbanen die er te zien waren, evenals de vele verkoopstanden
van particuliere verkopers en proffessionele standen van winkels en
fabrikanten. HADLEY-STATION
was ook van de partij! De baan
is nu helemaal klaar en werd voor de eerste keer volledig opgesteld.Er waren
geen beschadigingen door het transport en alles functioneerde optimaal. We
kregen veel positieve commentaren en ook nog enkele nuttige tips om de baan
nog verder af te werken met kleine details. Er wordt ook nog werk gemaakt van
een gepaste achtergrond voor de baan. We hebben
van de gelegenheid gebruik gemaakt om Hadley-Station in bedrijf te
fotograferen, veel kijkplezier bij de navolgende foto’s. |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Op 25 en
26 juni 2011 was HADLEY-STATION weer van de partij op de
grote modeltrein tentoonstelling in Charleroi ter gelegenheid van de
feestelijkheden rond het Station Charleroi-Zuid Er waren
een veertigtal zeer mooie modelbanen opgesteld wat voor de
bezoekers een zeer mooie tentoonstelling opleverde. Hadley-station
werd thans aangepast in een definitieve vorm De baan
heeft nu aan beide uiteinden een draaischijf zodat aan beide
zijden lokomotieven kunnen gekeerd worden Aan de kant
van de goederenloods is er ook een schuifbrug ingebouwd
zodat daar treinstellen kunnen in wacht gezet worden. Van de
gelegenheid werd natuurlijk gebruik gemaakt om nog
enkele mooie foto’s te maken. |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
Intussen zijn we weer in de
winterperiode gekomen en was het tijd om de baan verder af te werken met een
achtergrond. Omdat het zeer moeilijk is om passende foto’s te vinden voor een
engels landschap heb ik gekozen voor een in olieverf geschilderde
achtergrond. Ik heb per module een plaat in hard karton voorzien en deze dan
beschilderd met een aangepast landschap, als voorbeeld heb ik enkele foto’s
genomen van het landschap rondom The Severn Valley Railway. Ik ben tevreden over het resultaat, de baan
heeft nu een heel ander uitzicht. Bekijk het zelf maar op de hiernavolgende
foto’s.
In april 2012 was “Hadley Station” te
zien in Duitsland, Op Intermodellbau 2012 Dortmund We hadden weer veel succes met onze
baan ,vooral de geschilderde Achtergrond viel in de smaak van vele
bezoekers Op 22 en 23 september 2012 Is “Hadley Station” te zien op de
tentoonstelling Van onze club MTD te Berchem Op 7 en 8 oktober 2012 zijn we van de
partij op de tentoonstelling Van de club van Oostende “Hadley Station” zal aldaar weer in
volle bedrijf te zien zijn ! |
|
|||||||||||