GWR "0" HADLEY-STATION

 

Op deze pagina vindt U de volledige beschrijving van mijn modulebaan in spoor 0

De baan is opgevat als een Museumlijn naar het voorbeeld van de Engelse Great Western Railway

De inspiratie voor de uitbouw haalde ik in Engeland op de lijn van de Severn Valley Railway

 

 

 

Ik heb reeds enkele jaren een verzameling Engelse treinen in spoor 0

Vandaar dat ik besloot er iets mee te doen. Ik ben vertrokken van het plan een modulebaan te maken van 6 meter lang, bestaande uit 4 modules van 1,50m x 8O cm. Het thema van de baan is een Museumlijn zoals er in Engeland vele zijn. Ik koos voor een Museumlijn omdat je dan niet tijdsgebonden bent. De baan toont een station in Great Western Railway stijl en daarbij een kleine fiddle yard. De naam  HADLEY STATION is bewust gekozen. In de lijsten van voormalige GWR-stations komt de naam HADLEY voor, er is dus ooit een station HADLEY geweest.  De naam HADLEY doet ons denken aan de komische TV-serie doch daar werd de naam anders geschreven ,

namelijk :  HATLEY

Ik wilde de naam HATLEY niet gebruiken want dan had ik een exacte kopie van het station ARLEY moeten nabouwen en dat was niet de bedoeling. De televisie beelden werden voor de serie opgenomen in station ARLEY, gelegen langs de Severn Valley Railway

Het station op mijn baan is dus fictie, maar de gebouwen zijn wel in GWR bouwstijl. Mijn voornaamste bedoeling was om een GWR station te bouwen waar je de echte Engelse sfeer kan voelen, volgens de kommentaren van enkele Engelsen die het station reeds hebben gezien ben ik in dit opzet geslaagd. Aan U om zelf te oordelen bij het bekijken van de foto’s.

 

 

 

 

   

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Gezien de afmetingen van de modules voor deze baan heb ik gekozen voor populierenhout , dit hout laat zich gemakkelijk bewerken en is de helft lichter dan gewone multiplex.Onder de sporen heb ik een laag van 5mm balsahout gelegd, dit om het geluid wat te dempen.Door dit te doen heb ik ook een laag van 5mm waarin ik gleuven kan snijden om de bedrading naar achter te leiden.De wissels worden handbediend met een staaldraad die door een buisje loopt tot bij de wissel, deze zijn ook weggewerkt in de onderlaag van 5mm.Voor het inbedden van de sporen heb ik bij de bloemenzaak zeer fijne kiezel gekocht, precies op maat 2 à 3mm, komt op slechts 9euro voor 25 kg.

De gebouwen : Het stations gebouw, de bijhorende pub en het winkeltje heb ik zelf gebouwd in balsa hout, het houten huis werd dan bekleed met “Slaters”plastiekkaard . De ramen en deuren heb ik gekocht in Engeland evenals de bijhorigheden zoals, afloopbuizen,dakgoten enz…  Deze zaken zijn in Engeland te koop in wit metaaldelen. Als je een Engelse baan wil maken dan is het wel aan te raden dat je de jaarlijkse beurs in TELFORD , organisatie  “0 GUILD”, eens bezoekt. Je vindt er werkelijk alles van alle mogelijke engelse spoorwegmaatschappijen. De lokloods is een bouwpakket in resin , de goederen loods is een bouwpakket in een stevig karton,zowel de buiten als de binnenmuren zijn afgewerkt. Het grote seinhuis langs de kant van het station is ook een bouwpakket in resin, het seinhuis aan de kant van de fiddle yard is dan weer zelfbouw in balsa hout. Beide seinhuizen zijn voorzien van een volledige binneninrichting. Ook de andere gebouwen zijn volledig ingericht van binnen. Alle meubeltjes heb ik zelf gemaakt in balsa hout. De pub is voorzien van een gelagzaal, er staat een toog met tapkraan en tevens een volledige keuken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de bomen in deze schaal heb ik een goedkope oplossing gevonden. De bloemist in mijn buurt kweekt zelf bonsaiboompjes. Er zijn regelmatig boompjes die het niet overleven en deze krijg ik dan om er bomen van te maken voor mijn modelbaan.Het heeft het voordeel dat deze boompjes prachtige stammen hebben en ook de takken zijn goed. Bespuiten met lijn en het geheel bewerken met Heki materiaal om de boom vorm te geven,daarna nog eens bespuiten met lijn en er nog wat op strooien met fijner materiaal. Het resultaat : een originele boom. ( om blaadjes te maken is een doosje pizzakruiden erg handig)

Momenteel ben ik bezig met de afwerking van de laatste kleine stukjes zodat de vier modules volledig klaar zijn voor de tentoonstelling

MODELSPOOR 2010

In de Nekkerhallen te Mechelen

Op  16 en 17 oktober 2010

De tentoonsteling Modelspoor 2010

Werd opnieuw een succes, vele modeltreinfanaten konden weer hun hartje ophalen bij de vele mooie modelbanen die er te zien waren, evenals de vele verkoopstanden van particuliere verkopers en proffessionele standen van winkels en fabrikanten.

HADLEY-STATION was ook van de partij!

De baan is nu helemaal klaar en werd voor de eerste keer volledig opgesteld.Er waren geen beschadigingen door het transport en alles functioneerde optimaal. We kregen veel positieve commentaren en ook nog enkele nuttige tips om de baan nog verder af te werken met kleine details. Er wordt ook nog werk gemaakt van een gepaste achtergrond voor de baan.

We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om Hadley-Station in bedrijf te fotograferen, veel kijkplezier bij de navolgende foto’s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 25 en 26 juni 2011 was HADLEY-STATION weer van de partij

op de grote modeltrein tentoonstelling in Charleroi ter gelegenheid

van de feestelijkheden rond het Station Charleroi-Zuid

Er waren een veertigtal zeer mooie modelbanen opgesteld wat

voor de bezoekers een zeer mooie tentoonstelling opleverde.

 

Hadley-station werd thans aangepast in een definitieve vorm

De baan heeft nu aan beide uiteinden een draaischijf zodat

aan beide zijden lokomotieven kunnen gekeerd worden

Aan de kant van de goederenloods is er ook een schuifbrug

ingebouwd zodat daar treinstellen kunnen in wacht gezet worden.

Van de gelegenheid werd natuurlijk gebruik gemaakt

om nog enkele mooie foto’s te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intussen zijn we weer in de winterperiode gekomen en was het tijd om de baan verder af te werken met een achtergrond. Omdat het zeer moeilijk is om passende foto’s te vinden voor een engels landschap heb ik gekozen voor een in olieverf geschilderde achtergrond. Ik heb per module een plaat in hard karton voorzien en deze dan beschilderd met een aangepast landschap, als voorbeeld heb ik enkele foto’s genomen van het landschap rondom The Severn Valley Railway.  Ik ben tevreden over het resultaat, de baan heeft nu een heel ander uitzicht. Bekijk het zelf maar op de hiernavolgende foto’s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In april 2012 was “Hadley Station” te zien in Duitsland,

Op Intermodellbau 2012 Dortmund

We hadden weer veel succes met onze baan ,vooral de geschilderde

Achtergrond viel in de smaak van vele bezoekers

 

Op 22 en 23 september 2012

Is “Hadley Station” te zien op de tentoonstelling

Van onze club MTD te Berchem

 

Op 7 en 8 oktober 2012 zijn we van de partij op de tentoonstelling

Van de club van Oostende

“Hadley Station” zal aldaar weer in volle bedrijf te zien zijn !

 

 

 

Back Home