Op deze
pagina vindt U de volledige beschrijving van mijn spoor N modulebaan naar het
voorbeeld van de zwitserse BLS-Lötschbergbahn |
|
Uitvoering schaal "N
" 1/ 160 Beschrijving van de bouw van een modelspoorbaan naar
het voorbeeld van de "Südrampe" van de BLS-Lötschbergbahn gelegen
in het Rhônetal in Zwitserland. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het bouwen van
maquettes. Ik heb altijd dingen proberen na te maken volgens de
werkelijkheid. Zo ook toen ik heel voorzichtig begon met treinen. Ik kocht
mijn eerste stoomlocomotiefje in "N". Ik vond die kleine treintjes wel sympathiek en je had
het voordeel dat je veel kon maken op een kleine plaats. Daar ik veel op
vakantie ging naar Zwitserland ging mijn liefde uit naar de bergen en de
Zwitserse treinen. |
|
|
|
Reeds in het begin was ik geïnteresseerd in de "Lötschbergbahn"
en de "Bietschtalbrücke". Hoe kom je er nu bij een
brug als deze na te bouwen? Wel dat is eenvoudig zou je zeggen, maar zo
simpel is het niet. Voor het eerst zag ik deze brug op een foto in een boek. |
|
|
|
Ik was meteen onder de indruk van het
gigantische stalen bouwwerk. En als bij een modelbouwer de interesse er is,
dan ben je vertrokken. Ik begon dus meer informatie te verzamelen en uit te
zoeken waar deze brug ergens thuis hoorde. In mijn geval was dat niet zo
moeilijk, daar ik jaarlijks naar Zwitserland met vakantie ging.
Alhoewel, ik ging reeds enkele jaren naar Zwitserland en had reeds menigmaal
langsheen de bewuste brug gereden, zelfs met de trein over de brug, zonder te
weten waar ze juist lag. Ik was wel al zover dat ik het "Bietschtal"
en de "Bietschhorn" gevonden had. Het was dan ook logisch dat
de brug ergens in het "Bietschtal" moest zijn. Maar daarom
zie je ze nog niet, ook niet vanaf de overkant van het "Rhônetal".
Na heel wat zoekwerk en vragen aan "Einheimischen" kwam ik dan
eindelijk te weten langs waar je bij de brug kon geraken. De brug maakt deel
uit van de "Südrampe" van de BLS- Lötschbergbahn". Deze lijn
loopt vanuit BRIG langs de noordelijke flank van het "Rhônetal",
langzaam stijgend, naar het "Lötschental" en zo verder naar
BERN. Bij de eerst volgende gelegenheid ging ik op zoek naar de
brug. Vanuit het "Rhônetal", in het dorpje RARON, de rivier
over en via het dorpje NIEDERGESTLEN, een kronkelend baantje naar boven. Na
een heel stuk rijden met de auto kwam ik bij een cafétje "Restaurant
Rarnerkumme". Het is vlak bij het spoor gelegen, naast een
tunnelingang |
|
|
|
Bij een kopje koffie kreeg ik dan van de
vriendelijke uitbaters de nodige uitleg om van daaruit te voet bij de brug te
geraken, want die had ik nog altijd niet gezien. Ik ging dus te voet
verder, langsheen een wandelweg. Deze weg bracht me dieper in het
Bietschtal, tunneltje in, tunneltje uit, elf in totaal. Bij het einde
van één van de laatste tunneltjes sta ik plots oog in oog met de
"BIETSCHTALBRÜCKE" EINDELIJK!!! |
|
|
|
Je wordt er wel even stil van! Als je
er zo dicht bij staat is het een geweldig zicht. De brug hangt daar
tussen twee rotswanden. Dat maakt indruk, het was liefde op het eerste
zicht. De beslissing was hier gevallen, ik zou de brug in model
maken. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Er zouden nog enkele jaren voorbij gaan vooraleer het zo ver was.
Intussen begon ik overal informatie en vooral foto's en tekeningen te
verzamelen. Ik ging verschillende keren het hele traject van de
"Südrampe" verkennen van HOHTENN-bahnhof tot LALDEN-bahnhof. Het is
een heel mooie wandeling (18 km) Niet alleen de spoorlijn is indrukwekkend
maar ook het hele landschap, met fauna en flora. Onderweg zie je nog meer
indrukwekkende bouwwerken zoals de "Luogelkinnbrücke" (een gebogen
stenen brug met 5 bogen) de "Jiollibachbrücke" de
"Lehnenviaducten" welke gebouwd werden bij het dubbelsporig maken
van de lijn. Verder nog de "Victoriatunnel" de
"Baltschiederbrücke" het "Finnengrabenviaduct" enz... |
|
|
|
|
|
Tijdens bezoeken aan verschillende
tentoonstellingen blijkt dat er nog meer modelbouwers geïnteresseerd zijn in
deze mooie spoorwegbrug. Bij het bekijken van enkele meesterwerkjes van
andere modelbouwers, kan je natuurlijk wat stelen met je ogen en hier en daar
wat opsteken. Wat mij opviel bij de meeste modellen is dat de
constructie van de brug meestal met heel veel zorg gemaakt is, maar dat veel
compromissen gemaakt worden in de grootte van de brug en vooral in de
entourage van de brug. Dat komt natuurlijk door de omvang van het bouwwerk,
plaatsgebrek is dus de oorzaak. Spijtig, want zonder de omgeving komt deze
fantastische brug minder tot z'n recht. Wat me ook opvalt, omdat ik
ondertussen de brug zo goed ken, is dat de meeste modellen wel voorzien zijn
van dubbelspoor maar dat de bruggenhoofden niet gemaakt worden zoals ze in
werkelijkheid zijn. Bij het dubbelsporig maken van de spoorlijn werden de
stenen bruggenhoofden namelijk breder gemaakt met betonconstructies, deze
maakten het mogelijk een tweede hangbrug te plaatsen. Het middenstuk van de
brug was reeds bij de bouw voorzien voor dubbelspoor. Hoe meer modellen ik
bekijk, hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat de brug enkel zijn volle
uitstraling krijgt als je ze bouwt zoals ze in werkelijkheid is met alles
erop en eraan, ook de uitsnede van het landschap moet op schaal zijn. De
wandelwegen, de trappen en de tunneltjes, alles moet er zijn. Het wordt een
monnikenwerk en vooral heel omvangrijk. Voor mij staat het vast,
ik zal de brug maken zoals ze is, zonder toegevingen en in haar natuurlijke
omgeving. |
|
|
|
Ondertussen blijf ik geduldig plannen maken,
tekenen, rekenen, meten enz. ... want ik wil absoluut geen toegevingen doen. Ik wil de brug bouwen, maar ze moet in haar
natuurlijke omgeving "hangen" tussen twee rotswanden, over een dal,
en aan beide zijden een tunnelingang. Kortom alles erop en eraan.
Dat wil zeggen dat de enige oplossing is, de baan in een modulesysteem te
bouwen. De eerste module moet dan wel deze met de brug zijn, omdat deze
de hoogte van de sporen zal bepalen. In één van de boeken over de Lötschbergbahn,
vind ik een heel nauwkeurig plan van de brug op 1 :500. De werkelijke
afmetingen zijn eveneens vermeld. |
|
|
|
Alle maten worden nauwkeurig omgerekend naar schaal 1:
160 en de brug wordt op ware grootte uitgetekend: exact op schaal 1: 160. Van elk onderdeel van de brug wordt een tekening
gemaakt waarop kan gewerkt worden. De "treinkamer" begint te
gelijken op een architectenbureau. Ziezo we zijn vertrokken! |
|
|
|
Ik besluit om de volledige brug te maken in
messingprofiel, daar de brug toch een bepaalde stevigheid moet hebben.
De bouw begint met het maken van het middenstuk, de eigenlijke overspanning.
Deze wordt gemaakt van H-profiel van 2,5 x 2,5 mm voor de zware dragers. De
tussenliggers worden gemaakt van H- profiel van 1 ,5 x 1 ,5 mm en de
kruisverbindingen zijn volle latten van 1 ,5 x 1 mm. Het op maat zagen,
slijpen en vijlen van de tientallen stukjes messing is een
monikkenwerk. Hoe meer je vordert met het soldeerwerk, hoe meer je er
zin in krijgt. Vele uren werk leveren het eerste resultaat op als het
middenstuk volledig klaar is. |
|
Nu krijg je echt zicht op de brug en ook op
de afmetingen van de module waar ze op komt. Als je bij de volledige afmeting
van de brug: het middenstuk en de hangbruggen, de bruggenhoofden en de
tunnelingangen bijrekent dan kom je op schaal 1: 160 aan +/- 95 cm. Daarbij
moet je aan beide kanten nog een stuk berg voorzien. Na enig rekenwerk blijkt
dan dat de module minimum 1 ,50 meter lang moet zijn. Om de brug
enigszins aanvaardbaar in het landschap te plaatsen heb je een minimumhoogte
nodig van 85 cm en de diepte van de module wordt 75 cm. Dit is echt het
minimum om een indruk van de werkelijkheid te kunnen weergeven. De module wordt gemaakt in multiplex van 15
mm. Het ziet eruit als een enorme koffer. In boeken over de
"Lötschbergbahn" vind ik ook een plan van de uitsnede van het
landschap, ter hoogte van de brug, op 1: 500. Dit helpt natuurlijk bij de bouw
van het landschap. Er worden mallen gemaakt van de bergwand zodat de
steunpunten van de brug kunnen geplaatst worden. Wanneer het middenstuk en de
hangbruggen klaar zijn, kan de brug in de module geplaatst worden. Wanneer we
zo ver zijn, is er reeds een paar jaar voorbij. Ondertussen ben ik nogmaals
naar de echte brug gaan kijken. Tientallen foto's zijn nodig om de bouw van
de bruggenhoofden mogelijk te maken. Eveneens worden vele foto's gemaakt van
alle mogelijke details op en rondom de brug. Terug thuis gekomen met het
nodige fotomateriaal, kunnen we beginnen aan het uitrekenen van de bruggenhoofden. Eerst worden de originele stenen
bogen gemaakt in karton, daarna worden deze steentje per steentje beplakt tot
het bouwwerk volledig af is. Vervolgens worden de betonnen delen
gemaakt en aan de stenen boog bevestigd. Het complete model kan dan in
het landschap geplaatst worden. Wanneer de volledige brug met
bruggenhoofden geplaatst zijn en de uitsnede van het landschap geplaasterd
is, blijkt het geheel een goede indruk te geven. |
|
|
|
Beetje bij beetje wordt het landschap
gevormd. Met de jaren bracht ik veel stukjes echte rots mee naar
huis. Deze stenen worden in de rotswand ingewerkt. Echter kan het
niet! Het natuurlijke uitzicht van een echte steen kan je immers
onmogelijk namaken. Door stenen uit de omgeving van de echte brug te
gebruiken heb je het voordeel dat je de juiste kleuren kan gebruiken voor het
schilderen van de ondergrond. Het volledige landschap wordt namelijk
geschilderd met olieverf in de kleuren aangepast aan de stenen. De
achtergrond van de module wordt geschilderd in olieverf zodat je een
dieptezicht krijgt in de vallei. Meer en meer begint het geheel er erg
goed uit te zien. Het landschap wordt zover mogelijk
afgewerkt met strooimateriaal van Woodland en bomen, die we zelf maken of
tenminste toch bewerken. Ter hoogte van de sporen blijven echter twee open
gaten. De tunnelportalen kunnen nog niet geplaatst worden vooraleer de
bovenleiding op de brug en in de tunnels geplaatst is. Dan pas kan de
bergwand dichtgemaakt worden. Toch is de module reeds zover afgewerkt dat
ze toonbaar is. Ze wordt dan ook tentoongesteld op een opendeurdag van onze
modelbouwvereniging MTD. De "brug", waar ondertussen in de
club veel over gepraat werd, werd een succes. Bewondering en goede kritiek
van collega's modelbouwers geven je een goed gevoel en de moed om verder te
bouwen. De brug is immers nog lang niet af. Hoe verder de bouw vordert,
hoe meer je gefascineerd raakt. Je gaat nog meer kijken naar kleine
details en probeert nog beter te werken. |
|
Blijkbaar had mijn model toch een
uitstraling want enkele vrienden-clubleden kwamen mij helpen met de verdere
afwerking. Er werden prompt twee modules bijgemaakt (één aan elke kant van de
brug). Zodat we een beter zicht krijgen op het landschap. Zoals
reeds gezegd moest nu de bovenleiding geplaatst worden. Als je de
foto's bekijkt, blijkt al vlug dat je de bovenleiding ook volledig zelf moet
maken. Op de brug staan alleen maar speciale masten, overbruggingen en
dubbele vorkmasten, eigen aan de BLS-Lötschbergbahn. Een gekochte
bovenleiding zou hier dus niet tot z'n recht komen en volledig misplaatst
zijn. De koppen worden bij elkaar gestoken en we besluiten onszelf te
overtreffen en alle bovenleidingmasten volgens de foto's zelf te maken in
messingprofielen. Als je met z'n tweeën aan zoiets werkt krijg je
natuurlijk momenten waarop de één de ander begint uit te dagen. Zo
worden de grenzen van je kunnen een beetje verlegd. Het resultaat is
dan ook verbluffend. Je schrikt ervan wat je eigenlijk kan. Na
twee dagen solderen wordt de volledige bovenleiding op de brug geplaatst en
ze is zoals in 't echt. Maar dat wil ook zeggen dat je voor de rest van
de lijn hetzelfde zal moeten doen. De tunnelportalen worden aangebracht
en de bergwanden dichtgemaakt en afgewerkt. Het resultaat zorgt ervoor dat
het enthousiasme groeit. Foto's worden met een vergrootglas bekeken en
alle details die we kunnen vinden worden zo goed mogelijk nagemaakt. De BLS-Lötschbergbahn heeft niet alleen
speciale bovenleidingmasten maar ook de seinen zijn geheel anders. Dus worden
de seinen ook zelf gemaakt, volgens de foto's. Alle kleine details zoals
figuren, wegwijzers, signaalborden, een steenbok! , een gems! maken de module
volledig. Na zo'n drie jaar bouwen overvalt je een
gevoel van tevredenheid, het is gelukt! De "BIETSCHTALBRÜCKE" is
helemaal af. Exact op schaal 1:160. Met alles erop en eraan. Ze hangt in haar
natuurlijke omgeving en ze heeft de "uitstraling" die ook de echte
brug zo indrukwekkend maakt. |
|
|
|
Zoals reeds hoger vermeld werden ondertussen
reeds twee modules bijgemaakt. Deze modules werden 1 meter breed, dit wordt
voor de rest van de modelbaan de vaste afmeting van de modules. Enkel de
modules waarop grote bouwwerken staan dienen aan de afmeting van het
betreffende bouwwerk te worden aangepast. We beginnen de verdere bouw met de module
links van de brug (dus volgens de spoorlijn is dit richting
"Hohtenn"). Op deze module bevindt zich het "Restaurant
Rarnerkumme" de autoweg er naar toe, de wandelweg en de tunnelingang van
de "Bietschtunnel 1 ". Daar het opzet is: de spoorlijn zo
natuurgetrouw na te bouwen, mag zeker het "Restaurant Rarnerkumme"
niet ontbreken. |
|
Het chalet wordt volgens de foto's nagebouwd
in karton, voorzien van ramen en deuren en in de juiste kleuren geschilderd
ziet het gebouwtje er goed uit en kan op de module geplaatst worden.
Ook de gelagzaal die in de berg is ingebouwd en de stenen barbecue worden
nagebouwd. De banken en tafels worden gemaakt uit dunne notelaar
laljes. Ook alle bijkomende details zoals gekleurde lampjes, bloembakken, afsluiting,
inkompoortje en zelfs de kinderfietsjes worden aangebracht. De
tunnelingang wordt geplaatst en de module wordt verder afgewerkt met bomen en
andere begroeiing. De wandelweg wordt eveneens zo juist mogelijk
uitgebeeld. Het is namelijk zo dat de meeste modelbouwers enkel een
impressie van de spoorlijn weergeven, wanneer ze de BLS-Südrampe
nabouwen. Maar eigenlijk is dit niet helemaal juist, wanneer je spreekt
over de "BLS-Südrampe" dan heb je het over de speciaal aangelegde
wandelweg welke naast de spoorlijn loopt van Bahnhof Hohtenn tot Bahnhof
Lalden. De BLS-Südrampe omvat dus de spoorlijn, maar vooral de mooie
wandeling met alle fauna en flora. Ik vind dus dat bij de bouw van de
BLS- Südrampe evenveel aandacht moet besteed worden aan de wandeling naast de
spoorlijn, de omgeving langs het spoor, de structuur van het landschap, de
gebouwen, enz. ... Op de module met de
"Bietschtalbrücke" werd de wandeling uitgebeeld. Langs de
kant Hohtenn werd een impressie gegeven van de tunneltjes. De wandelweg loopt verder en zo kom je aan Restaurant
Rarnerkumme. Voorbij het restaurant kom je naast het spoor bij de
tunnelingang van Bietschtunnel 1. Op de volgende module, welke ondertussen
reeds in aanbouw is, kom je dan bij "Warterhaus 15" (maar daarover
later meer). De module met het restaurant is thans
helemaal klaar en het ziet er weer goed uit. De positieve commentaar van
mensen die de realiteit gezien hebben en op de maquette alle details spontaan
herkennen doet plezier en geeft je het gevoel dat je goed bezig bent.
Prompt wordt dan ook begonnen aan de module rechts van de brug (richting
BRIG) met daarop Bietschtunnel 2 met tunnelingang. Op deze module zijn er
geen bouwwerken, enkel een impressie van het landschap. De wandelweg,
komende van de Bietschtalbrücke, loopt hier een eindje naar boven om de
Bietschtaltunnel 2 te omzeilen. Halfweg is er "Aussichtspunkt" met
enkele zitbanken. Van hieruit heb je een mooi uitzicht op de
Rhône-vallei. Er werd ook gedacht aan de wandelaar die z'n knapzak
bijheeft, daarom werden enkele stenen tafels en banken aangelegd en tevens
een barbecueplaats. De wandeling loopt dan verder en zo kom je in het
"Wald". Als je goed kijkt bemerk je naast de wandelweg een
beekje. Dit beekje zal je verder op de lijn overal zien tot in
"Ausserberg". Het is er niet zomaar, maar werd aangelegd om het
water van de bergen op te vangen en alzo in de bevloeiing van de lager
gelegen landbouwgronden te voorzien. Men noemt dit de
"Bissen". Een impressie van deze "Bissen" mag dus
ook op de modulebaan niet ontbreken. Op het einde van de module zie je het tunnelportaal van de Bietschtunnel 2, het spoor loopt hier verder richting Bahnhof "Ausserberg" en de wandelweg bevindt zich nu boven de spoorlijn. |
|
Voorlopig stopt hier de modelbaan omdat ik
besloten heb om eerst de kant richting Bahnhof "Hohtenn" verder te
bouwen. Pas later zal verder gewerkt worden aan de kant richting BRIG. |
|
Zoals gezegd wordt thans begonnen aan de
verdere bouw van de kant richting Hohtenn. De module die aansluit aan deze
met het restaurant wordt gemaakt en zorgvuldig aangepast. Op deze module
staat "Warterhaus 15",een kleine elektriciteitscentrale, de autoweg
en uiteraard de wandelweg naast de spoorlijn. Ter hoogte van het wachthuis is
er met de uitbouw naar dubbelspoor een "Lehnenviaduckt" gebouwd.
Dit is een overhangende betonconstructie die nodig was om de spoorbedding te
verbreden. Het viaduct wordt volledig in hout gemaakt en in het landschap
ingewerkt. Het "Warterhaus 15" is een seinwachterhuis dat thans
niet meer in gebruik is. Het is een chalet dat vlak naast het spoor staat,
langs de spoorlijn staan meerdere van deze chalets. De chalets werden
destijds allemaal volgens hetzelfde bouwplan gebouwd en werden bewoond door
seinwachters. Ons model moeten we dus volledig zelf maken volgens de foto's
en de plans die we ter beschikking hebben. Het gebouwtje wordt in karton
gebouwd, voorzien van alles wat erop hangt en geschilderd zodat het op de
module kan geplaatst worden. Tevens worden de verschillende afspanningen
(betonplaten,draadafspanning,enz...) worden ook zelfgemaakt naar het
voorbeeld. Op deze module dient ook weer de bovenleiding zelf te worden
gemaakt. Nu we zover gevorderd zijn (reeds vier
modules met een totale lengte van 4,5 meter) blijkt dat de achtergrond
eigenlijk iets te laag is om echt diepte te krijgen in het geheel. Er wordt
dan ook besloten om de achtergrond 35 cm te verhogen. Vanop de modules wordt
de achtergrond doorgeschilderd met olieverf. Het geheel wordt voorzien van
een berglandschap, hierdoor krijg je een mooi dieptezicht en wordt het geheel
veel mooier en realistischer. De volledige baan wordt ook voorzien van een
hemel met eigen baanverlichting. De modelbaan wordt voorzien van twee keerlussen zodat
erop gereden kon worden. De baan werd getoond op de tentoonstelling
Modelspoor 2002, ingericht in de lokalen van MTD. |
|
|
|
|
|
|
|
Door het succes op de
tentoonstelling werd de motivatie om verder te bouwen natuurlijk weer
aangewakkerd. Als je meer modules gaat bouwen moet je er natuurlijk
rekening mee houden dat het geheel groter wordt en bijgevolg moeilijker
transporteerbaar. Gezien onze modules redelijk groot zijn, daardoor ook
redelijk zwaar, hebben wij een oplossing moeten zoeken om het makkelijk te
verplaatsen. Om de baan zeer mobiel te maken hebben wij een systeem
uitgedacht dat verschillende voordelen heeft. Wij hebben elke module
voorzien van een vast onderstel dat op vier wielen staat. Dit heeft het
voordeel dat we niet meer met de zware modules moeten "sleuren"
maar dat we ze enkel op hun plaats dienen te "rijden". Een
tweede voordeel is dat wanneer we de modules in een vrachtwagen laden, de
plaats ingenomen door de modules gelijktijdig benut wordt voor de
onderstellen zodat veel plaats wordt ingewonnen. Op de vier hoeken van
het onderstel van elke module worden tevens uitschuifbare poten
voorzien zodat de module kan worden vastgezet en tevens in de hoogte
regelbaar is voor een correcte aanpassing van de andere modules. |
|
|
|
Na de noodzakelijke
aanpassing van de onderstellen wordt prompt begonnen met de bouw van drie
volgende modules. Wanneer we vanuit het restaurant
"Rarnerkumme" en "Warterhaus 15" vertrekken in de
richting van Hothenn is het eerstvolgende bouwwerk dat we tegenkomen de
"Lawinengalerie Rarnerkumme". Dir wordt dus een onderwerp van
de eerstvolgende module die we gaan bouwen. Het stuk spoorlijn waar de
gallerie staat werd bij de dubbelspooruitbouw voorzien van de gekende
"Lhenenviaducten", een betonconstructie welke nodig was om de
spoorbedding breed genoeg te maken voor dubbelspoor. Het verloop van
het traject wordt uitgetekend zodat we kunnen beginnen met de bouw van de
spoorbedding en de Lhenenviaducten. Vervolgens worden de sporen
aangelegd zodat onze trein een stukje verder kan rijden. De stutmuur,
op de plaats waar de gallerie komt, wordt eveneens op zijn plaats
gezet. Nu kunnen we beginnen met het beplaasteren van de rest van het
landschap op de nieuwe module. De weg voor het autoverkeer en de
wandelweg worden eveneens in het landschap ingewerkt. Ondertussen waren de
bouwplannen reeds getekend voor de bouw van de gallerie. De afmetingen
van deze gallerie hebben wij bekomen van een constructietekening van de
BLS. Voor de rest van de afwerking gaan wij voort op foto's welke wij
ter plaatste hebben genomen. Voor we de gallerie kunnen plaatsen dienen
eerst de sporen te worden ingebed en tevens moet de bovenleiding weer
volledig zelf worden gemaakt volgens de foto's die wij hebben genomen. |
|
De Lawinengallerie was
oorspronkelijk een metaalbouwconstructie, doch bij de dubbelspooruitbouw van
de lijn werd een nieuwe gallerie gebouwd. De nieuwe constructie is
thans volledig in spanbeton. Dit is voor ons enigzins eenvoudiger omdat
we nu de gallerie in hout kunnen nabouwen. |
|
De "Lawinengalerie
Rarnerkumme" wordt op schaal uitgetekend en de volledige constructie
wordt gebouwd in balsahout. De stutmuurtjes boven op het dak worden
gemaakt van plasticcard. Het bouwwerkje moet zodanig worden gemaakt dat
het gedeeltelijk demonteerbaar is, dit voor het geval dat er een herstelling
moet gebeuren aan de bovenleiding. Wanneer de galerie volledig af is,
en geschilderd in de juiste kleuren, kan deze worden geplaatst en
geïntegreerd in het landschap. Als dit gebeurd is kan de module verder
afgewerkt en voorzien worden van details zoals, bomen, struiken, wandelaars
enz.. |
|
De volgende module is
reeds in voorbereiding, deze module toont een diepe kloof welke overbrugt
wordt door het "ljollibachviaduct". Daar het spoor uit een
tunnel komt, over de brug loopt, en terug in een tunnel verdwijnt en daarbij
nog een bocht maakt, zal deze module groter moeten worden dan de vorige
modules. Omdat de bochten zo vloeiend mogelijk worden gemaakt opteren
wij voor een module van 1,50 m. zodat we niet teveel compromissen moeten
maken. Eens het spoor over de ljollibach is komt het ver naar voor op
de module om de aanloop te maken naar de volgende module waar het spoor over
het "Lüogelkinnviaduct" loopt. |
|
|
|
Na het afwerken van de
module waarop de "Galerie Rarnerskumme" staat gaan we met de
volgende module weer een beetje verder richting "Bahnhof
Höthenn". Zoals reeds gezegd maakt het spoor hier een bocht over
het lljöllibachviaduct om de aanloop te nemen naar de volgende module waarop
het "Lüogelkinnviaduct" helemaal op de voorgrond ligt. Het
ljollibach is een zeer diepe kloof waar natuurlijk weer water naar beneden
stroom dat van het hogere gebergte komt. De bedding voor het water
wordt in plaaster gemaakt, in de natte plaaster worden dan willekeurig
"echte" rotsstenen ingewerkt. Het geheel wordt geschilderd,
bestrooid en van beplanting voorzien. Als de bedding volledig klaar is
wordt het "water" ingegoten met doorzichtig
epoxyhars. Op de achtergrond wordt een waterval geschilderd in
olieverf. Het ljollibachviaduct zelf was origineel enkelsporig, met aan
beide zijden een stenen bruggenhoofd, de overspanning was een ijzeren vakwerkbrug.
Bij het dubbelsporig maken van de lijn werd de ijzeren brug vervangen door
spanbeton. De bruggenhoofden bleven bestaan, doch er werd een
betonconstructie voor gebouwd. Er werd weinig of geen belang gehecht
aan het uitzicht van het nieuwe bouwwerk omdat de brug diep in de kloof ligt
en achter de bomen verscholen, zodat ze van nergens uit echt zichtbaar
is. Je kan er enkel een stuk van zien als je er vlak onder staat. |
|
|
|
Wij hebben bij de bouw van
onze brug ook minder aandacht besteed omdat je er, zoals in de werkelijkheid
niet veel kan van zien. De meeste aandacht werd besteed aan het
landschap, het water, de weg, de vallei en de wandelweg. Dit zijn
hier de voornaamste dingen. Zoals bij de andere modules werd ook
hier getracht een zo natuurgetrouwe mogelijke indruk weer te geven van de
werkelijkheid. U zal merken dat het oude schapenstalletje boven op de
helling ook weer naar het voorbeeld werd nagebouwd. Thans kan dit bij
slecht weer door de wandelaars gebruikt worden om te schuilen. |
|
Voor de trein is het
makkelijk om over de ljölitbach heen te komen, hij rijdt immers over de
brug. De wandelaar heeft het iets moeilijker. Als je van de
kant van Rarnerskumme komt en richting Hothenn wandelt, dan
moet je voorbij het oude stalletje een heel stuk steil naar beneden om
bij het water te komen. Om het water over te steken is er een houten
bruggetje. Dit moet elk jaar opnieuw gebouwd worden omdat door het
overvloedige water en allerlei andere projectielen wordt weggespoeld
tijdens de winter. Als je dan over het bruggetje bent wacht je een
steile klim. De wandeling loopt hier kronkelend omhoog tegen een steile
bergwand. Als je boven komt, dan kom bij een uitzichtpunt waar enkele
zichtbanken klaar staan om de vermoeide wandelaar een beetje rust te
geven. Terwijl je bekomt kan je een overzichtkaart bekijken waarop de
bergen staan welke je aan de overkant van het Rhônetal ziet. Nu loop je
naast het spoor tot bij het korte tunneltje waarachter het
Lüogelkinnnviaduct ligt. Net voor de kleine tunnel werd er een
picknickplaats voorzien, met een tafel en banken volledig gemaakt met
treinbils. Op deze plaats je boterhammetjes opeten is heerlijk voor de treinliefhebbers,
je ziet er namelijk allerlei treincombinaties passeren. |
|
|
|
De volgende module brengt
ons bij het "Lüogelkinnviaduct" . Deze stenen vijfbogen
brug overspant een diepe kloof die doorloopt tot beneden in het
Rhônetal. Omdat deze brug volledig in het zicht ligt werd hier bij de
dubbelspooruitbouw veel werk van gemaakt om de brug qua uitzicht zo origineel
mogelijk te houden. Bij het dubbelsporig maken werd de brug een stuk
breder gemaakt door middel van een betonconstructie. Het beton werd
achteraf bekleed met dezelfde stenen als de originele brug. Het
eindresultaat van de verbouwing geeft een prachtige stenen bogenbrug die
vanuit het Rhônetal zeer goed te zien is. Voor de bouw van ons model
hebben we een plan dat ons werd toegestuurd door het hoofdbureau van de
BLS in Bern. Het plan is weer op 1/500 zodat we alle maten dienen
om te rekenen naar 1/160. Om de brug exact op schaal te maken hebben we
weer een module nodig van 1,50 m. Het model wordt eerst volledig in
hout gebouwd, dit om de juiste vorm van de brug te construeren en daarbij het
geheel een zekere stevigheid te geven. Het moeilijke is dat deze brug
in een boog staat. De sporen liggen in een bocht met een straal van 300
m. (werkelijkheid) net zoals de Bietschtalbrücke. |
|
|
|
Als het houten model volledig klaar is wordt het geheel bekleed
met steentjes. Hiervoor gebruiken we steelplaten van Hecki. De
stenen in de rondingen van de bogen worden steentje per steentje
aangebracht. Als de brug volledig klaar is wordt ze in de ondertussen
klaargemaakte module geplaatst. Eens de brug op zijn plaats staat kan
er begonnen worden met het beplaasteren van de module. Als de module
volledig beplaasterd is wordt de brug gespoten met verdunde olieverf.
Door het spuiten in de natuurlijke kleuren en tegelijkertijd verweren van het
model heeft de brug een zeer natuurgetrouw uitzicht. De natuurlijke omgeving rondom de brug wordt weer zo nauwkeurig
mogelijk nagebouwd. Om de rotswanden te maken gebruiken we natuurlijk weer de originele
rotsstenen die we van ginder hebben meegebracht. De wandelweg, welke
het traject volgt dat bij de bouw van de brug werd aangelegd voor een
dienstspoor, wordt hier ook weer zo natuurgetrouw mogelijk nagemaakt.
Zoals bij alle andere modules kan je ook hier weer de vergelijking maken aan
de hand van foto's die vooraan op de modules hangen. Ook op deze module
werd de achtergrond geschilderd in olieverf. Zoals je op de huidige
foto's kan zien is deze module nog niet volledig klaar. Momenteel wordt
er gewerkt aan de bovenleiding welke nog moet geplaatst worden. Zodra
enige vorderingen worden gemaakt met de bouw wordt de website aangepast zodat
je het vervolg kan zien. |
|
|
|
Sfeerbeelden |
|
|
|
|
|
Deze BLS-Lötschbergbahn
was te zien op verschillende tentoonstellingen o.a. op Intermodellbau
Dortmund Duitsland ,
Euromodelbouw Genk België ,
Eigenwijze Treintjes Nederland
, Tentoonstelling AMFL Walferdange
Luxemburg , Saverne Frankrijk
en Blankenberge België . De baan kreeg een mooie
reportage in de tijdschriften MAS-TREN Spanje LOKI Zwitserland Le Train Frankrijk
|
|
Ondertussen heb ik om
verschillende redenen besloten deze baan niet meer verder uit te bouwen. De
baan wordt immers te groot om nog te transporteren en ik heb thuis ook geen
plaats om nog meer modules te stokeren. Ik ben inmiddels ook
overgeschakeld naar schaal 0 modellen
en heb dan ook besloten de BLS-Lötschbergbahn te koop
te stellen |