Spoor O zelfbouwwagens

 

Op deze pagina vindt U de beschrijving van spoor 0 wagens die ik zelf gebouwd heb naar voorbeeld van de zwitserse BLS-Lötschbergbahn

 

 

Wanneer ik begonnen ben met spoor 0 naar zwitsers voorbeeld viel het me op dat er zeer weinig zwitsers rollend materiaal op de markt is dat voor ons betaalbaar is. Het  matariaal dat betaalbaar is beperkt zich tot het oudere Lima en Rivarossi materiaal. Aan dit materiaal is er wel wat aanpassingswerk nodig opdat het aan de verwachtingen kan voldoen. Er zijn natuurlijk wel zwitserse wagens te koop ,doch deze zijn van de duurdere merken en de prijzen zijn zeer hoog. Het zijn dan meestal wel modellen in messing. Uit mijn ervaring met zwitserse spoorwegen weet ik dat er veel mooie wagens zijn die nog niet op de markt zijn gebracht door de fabrikanten. Ik besloot dan ook om mijn goederenwagens zoveel mogelijk zelf te bouwen. Dit heeft het voordeel dat je kan kiezen wat je maakt en het is ook een stuk goedkoper.

 

 

 

Ik ben op zoek gegaan in de vele boeken die ik heb over de BLS

Bern-Lötschberg-Simplon Bahn

En zo vond ik een zeer mooi wagentje om na te bouwen. Het is een oud werkwagentje dat werd gebruikt om in de tunnels te werken.

Na even de maten van de wagen en de wielbasis te controleren kwam ik tot de vaststelling dat een onderstel van een O-scale wagen perfect paste.

Het  onderstel werd aangepast met een houten vloer, wanneer deze klaar was kon ik verder werken aan de opbouw van de wagen.

De kabine werd in hout gebouwd, de steunprofielen en daksteunen werden in messing gemaakt, het dak zelf is uit kunststof

Na enige tijd bouwen was het wagentje af, voor een eerste bouwwerkje in spoor 0 valt het resultaat best mee. Het is een mooi wagentje en vooral, het is een uniek stuk want er is er zo maar één.

 

 

 

 

 

 

De “tunnelsgerustwagen” is klaar .

Tijd dus om de boeken nog eens te raadplegen voor een volgend project.

Ik had reeds in zwitserland foto’s genomen van een BLS tankwagen, dit leek me ook interessant om na te bouwen. Het betreft een tankwagen welke gebruikt wordt in een “Feuerlözungszug  De tankwagen bevat water, stikstof en  poeder om branden langs het spoor te blussen. Er zijn steeds twee van deze wagens gekoppeld.

Ik gebruikte opnieuw een onderstel van een O-scale wagen en heb deze voorzien van een vloer in gewafelde plaat. Op de vloer werd een messing ketel geplaatst en de relingen,trappen e.d. werden eveneens gemaakt in messing,kleine onderdelen werden ook in kunststof gemaakt.

 

 

 

 

 

Het volgende project  vond ik ook in een boek, het is ook een werkwagen die thans niet meer bestaat, hij werd afgebroken in de jaren 1970.

“ de  BLS  Messenrollerwagen”

Het is een wagen welke een machine vervoert om de sporen bij te slijpen

Dit werd dus weer een uitdaging omdat ik ook het interieur wou maken en ook

 de machine die in de wagen staat. Ik maakte ditmaal gebruik van een onderstel van een oude Lima wagen. Eerst werd een houten vloer aangebracht en vervolgens werd de cabine gemaakt in houten planken. Alvorens de cabine werd gemonteerd moest eerst de machine en een deel van het interieur worden gemaakt. De slijpmachine maakte ik in messing, de kranen achteraan de wagen werden uit kunststof gemaakt.Wanneer alles gemonteerd was zag het geheel er weer goed uit zoals U kan zien op de foto’s.

 

 

 

 

 

Bij de tankwagen die eerder werd besproken hoort nog een begeleidende

Magazinwagen

van deze wagen had ik een model in spoor N, het is een zeer gedetailleerd model van Wabu, dus dat maakte het iets gemakkelijker om deze wagen na te bouwen, ik kon alle maten nemen van het voorbeeld in N

Ik gebruikte voor deze wagen een onderstel van een tweeassige  Rivarossi personen wagen. Op het frame werd een houten vloer aangebracht waarop dan de cabine werd gebouwd in plastiekkaard. Het dak gebruikte ik ook van de Rivarossi wagen,mits enige aanpassingen.

Het resultaat zie je op de foto’s hieronder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een wagen voor het materiaal komt er natuurlijk ook een wagen voor de manschappen. In deze wagen kunnen 32 brandweerlui plaatsnemen

De “ Manschaftswagen

Ook voor deze wagen gebruikte ik een tweeassige Rivarossi wagen.

Deze wagen werd enkel voorzien van een nieuwe “buhne” en trappen welke in messing gemaakt werden. Het dak werd ook aangepast en de wagen kreeg een nieuwe kleur.Onderaan het chassis werd een en ander aangepast en aan de zijkanten werden ladders opgehangen en ook brandslangen zoals bij de echte wagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De volgende wagen voor mijn werktrein werd een open bakwagen beladen met bouwmaterialen. Ik gebruikte hiervoor een oude wagen van Billerbahn. Deze wagen werd herschilderd en aangepast met verende buffers ,remslangen,trappen e.d.

Deze 6 wagens namen we mee op een van onze trips naar zwitserland om ze te tonen aan onze zwitserse modelbouwvrienden.

Op de Spur-O-expo in Olten hadden deze wagentjes blijkbaar succes bij de zwitsers, het zijn natuurlijk allemaal modellen die niet bestaan in deze schaal.

Over deze wagens verscheen een mooie reportage van de heer Bruno Kalberer in het zwitserse tijdschrift LOKI ( nr 7/8 2009)

 

Het volgende project werd een “ zugbegleidwagen SPUTNIK” van de BLS

Hiervoor gebruikte ik ook een chassis van een tweeassige Rivarossi personenwagen, omdat de wielbasis van een sputnik veel korter is diende het chassis 5 cm te worden ingekort. Het verkorte chassis werd dan voorzien van een houten vloer waarop dan de cabine in kunststof werd gebouwd, het dak werd eveneens in kunststof gemaakt. De “buhnes” voor en achter werden gemaakt in messingprofielen. De assen werden vervangen door assen met spaakwielen zoals bij de originele wagen.

 

 

 

 

 

Tijdens onze trip naar zwitserland zag ik in het station van Spiez een zware lastwagen met daarop een kraan van de BLS.

Dit zette me weer aan het plannen om deze wagen na te bouwen.

Ook voor deze wagen was weer een Rivarossichassis geschikt. Enkele aanpassingen en weer een volledige houten vloer bracht ons weeral een stuk vooruit. Aan de zijkanten werden kasten aangebracht gemaakt in kunststof en eveneens trappen. Als de wagen klaar was werd dan een kraan op de wagen geplaatst,deze kraan was origineel voorzien van een bestuurderscabine vooraan.Daar dat bij de BLS kraan niet was ,werd deze cabine er prombt afgeslepen zodat de kraan beter leek op de BLS kraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een volgend project zijn twee kleine platte goederenwagens van de BLS, ik zag deze twee wagentjes staan in het Bahnhof Höhtenn langs de Lötschberglijn. De eerste is een platte wagen waarop materiaal geladen wordt, de tweede wagen is voorzien van een klein takelkraantje dat met de hand bediend wordt. Ik gebruikte voor de onderstellen de basis van OCE-wagens. Op het chassis werd een houten vloer aangebracht en de opstaande kanten( 3 planken) werden eveneens in hout gemaakt.

Onderaan werden in kunststof enkele laadbakken aangebracht. Het kraantje heb ik in messing gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik had enige tijd geleden enkele Eaos wagens gekocht voor een schappelijk prijsje.De bedoeling was om er zwitserse wagens van te maken. Ik had de wagens al in de vereiste grijze kleur gespoten en de beschrifting aangebracht. De wagens werden ook nog gesupert met enkele kleine messing delen. Ik las toevallig een artikel in LOKI waar uitvoerig beschreven werd hoe je deze Eaos wagens het best kan vervuilen. Het resultaat zag er fraai uit en ik wou dat ook eens proberen.Z’on oude wagens mogen best goed vuil zijn. Ik heb er reeds twee klaar, de eerste is beladen met banden die ik stuk voor stuk geschilderd heb en in de wagen gelijmd, de tweede wagen is ook met banden geladen doch deze lading werd gegoten in resin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het volgende bouwwerk is iets moeilijker dan de voorgaande modellen. Ik ben thans begonnen aan een BLS personentrein bestaande uit 5 wagens. Het betreft een trein met tweeassige wagens, bestaande uit  een bagagerijtuig, een wagen A, AB, B en C

De eerste wagen is thans volledig klaar, ik ben begonnen met het bagage rijtuig omdat ik de zijwanden zelf met een mesje kon uitsnijden, voor de wanden van de andere rijtuigen heb ik een collega modelbouwer moeten aanspreken omdat deze wanden moesten uitgefreesd worden. De wanden van deze wagens hebben 8 tot 10 ramen, het is onbegonnen werk om zoveel ramen exact hetzelfde uit te snijden met een cutter. Het bagage rijtuig is gebouwd op een Rivarossi onderstel dat volledig werd aangepast met nieuwe “buhnes” uit messing gemaakt. Buffers en remslangen werden gemonteerd en ook de trappen werden aangepast. De cabine werd gemaakt uit plastiekkaard en deze werd aan de binnenkant bekleed met houten plankjes. De wagen werd ook voorzien van een volledig interieur met bagagerekken, toilet, hondenkooi, rek voor ski’s, bureau voor treinwachter enz… De volgende foto’s spreken voor zich………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met de andere vier wagens ben ik nog bezig.

Ondertussen is de volgende wagen ook volledig klaar, het is de  wagen

BLS  AB  83

De bouw van deze wagen is dezelfde bouwwijze als de bagagewagen, de wanden van de wagen werden uitgefreesd in plastikcard ,de binnen wanden werden bekleed met hout  en de vloer is eveneens in hout, Ik kon nergens de gepaste zitbanken vinden voor deze wagen, ik heb ze dus laten maken bij de firma C-Tracks  met lazer techniek, het resultaat is zeer goed , geplaatst in de wagen maakt het geheel weer af en we hebben er weer een mooie wagen bij,  zie hier de foto’s

 

 

 

 

 

 

 

Ondertussen is er een nieuw project  op de tafel gekomen. In onze club hebben we de mogelijkheden besproken om een wagen zelf te bouwen op een zo goedkoop mogelijke manier. Er werden verschillende mogelijkheden en modellen voorgesteld. Ik heb gekozen voor een zwitserseneuschotterwagen” Voor deze wagen moest ik enkel de draaistellen, buffers en koppelingen kopen. De rest van de wagen heb ik gebouwd uit plastiekcard. Het resultaat van het bouwwerk zie je op de hiernavolgende foto.

 

Af en toe zie je bij een bezoek aan Zwitserse stations wel interessante wagens, zo zag ik in het station van Spiez de nieuwe begeleidingswagen voor de trein met Trucks

(HupacLandestrasse ) 

Het idee was er weer om de personenwagen  --RALPIN—na te bouwen, het was vrij eenvoudig te realiseren en ook low-budget,   een oude Lima personenwagen was een goede basis,  de zijwanden werden onderaan deels aangepast , in zilver gespoten en de deuren in lindegroen, het dak hier en daar beetje aanpassen en ook in Lindegroen spuiten,  de beschrifting heb ik gefotografeerd en dan afgedrukt op een zelfklevende transparante sticker,

Ziezo ; weinig werk en goedkoop en toch weer een goed uitziende wagen op de baan

 

 

 

 

 

 

 

 

Back Home