|
|
Op
deze pagina vindt U de beschrijving van spoor 0 wagens die ik zelf gebouwd
heb naar voorbeeld van de zwitserse
BLS-Lötschbergbahn |
|
Wanneer ik begonnen ben met spoor 0 naar
zwitsers voorbeeld viel het me op dat er zeer
weinig zwitsers rollend materiaal op de markt is
dat voor ons betaalbaar is. Het matariaal dat
betaalbaar is beperkt zich tot het oudere Lima en Rivarossi
materiaal. Aan dit materiaal is er wel wat aanpassingswerk nodig opdat het
aan de verwachtingen kan voldoen. Er zijn natuurlijk wel zwitserse wagens te koop ,doch deze zijn van de
duurdere merken en de prijzen zijn zeer hoog. Het zijn dan meestal wel
modellen in messing. Uit mijn ervaring met zwitserse spoorwegen weet ik dat er veel mooie
wagens zijn die nog niet op de markt zijn gebracht door de fabrikanten. Ik
besloot dan ook om mijn goederenwagens zoveel mogelijk zelf te bouwen. Dit
heeft het voordeel dat je kan kiezen wat je maakt en
het is ook een stuk goedkoper. |
|
Ik ben op zoek gegaan in de vele boeken die ik heb over de BLS Bern-Lötschberg-Simplon Bahn En zo vond ik een zeer mooi wagentje om na te bouwen. Het is een
oud werkwagentje dat werd gebruikt om in de tunnels te werken. Na even de maten van de wagen en de wielbasis te controleren kwam
ik tot de vaststelling dat een onderstel van een O-scale
wagen perfect paste. Het onderstel werd aangepast met een houten vloer, wanneer deze klaar
was kon ik verder werken aan de opbouw van de wagen. De kabine werd in hout gebouwd, de
steunprofielen en daksteunen werden in messing gemaakt, het dak zelf is uit
kunststof Na enige tijd bouwen was het wagentje af, voor een eerste
bouwwerkje in spoor 0 valt het resultaat best mee. Het is een mooi wagentje
en vooral, het is een uniek stuk want er is er zo maar één. |
|
|
|
|
|
De “tunnelsgerustwagen” is klaar . Tijd dus om de boeken nog eens te raadplegen voor een volgend
project. Ik had reeds in zwitserland
foto’s genomen van een BLS tankwagen, dit leek me ook interessant om na te
bouwen. Het betreft een tankwagen welke gebruikt wordt in een “Feuerlözungszug”
De tankwagen bevat water, stikstof en poeder om branden langs het spoor te
blussen. Er zijn steeds twee van deze wagens gekoppeld. Ik gebruikte opnieuw een onderstel van een O-scale
wagen en heb deze voorzien van een vloer in gewafelde plaat. Op de vloer werd
een messing ketel geplaatst en de relingen,trappen e.d. werden eveneens
gemaakt in messing,kleine onderdelen werden ook in
kunststof gemaakt. |
|
|
|
|
|
Het volgende project vond ik ook in een boek, het is ook
een werkwagen die thans niet meer bestaat, hij werd afgebroken in de jaren
1970. “ de BLS Messenrollerwagen” Het is een wagen welke een machine vervoert om de sporen bij te
slijpen Dit werd dus weer een uitdaging omdat ik ook het interieur wou
maken en ook de machine die in de wagen
staat. Ik maakte ditmaal gebruik van een onderstel van een oude Lima wagen.
Eerst werd een houten vloer aangebracht en vervolgens werd de cabine gemaakt
in houten planken. Alvorens de cabine werd gemonteerd moest eerst de machine
en een deel van het interieur worden gemaakt. De slijpmachine maakte ik in
messing, de kranen achteraan de wagen werden uit kunststof gemaakt.Wanneer
alles gemonteerd was zag het geheel er weer goed uit zoals U kan zien op de foto’s. |
|
|
|
|
|
|
|
Bij de tankwagen die eerder werd besproken hoort nog een
begeleidende “ Magazinwagen “ van deze wagen had ik een model in spoor N, het is een zeer
gedetailleerd model van Wabu, dus dat maakte het
iets gemakkelijker om deze wagen na te bouwen, ik kon alle maten nemen van
het voorbeeld in N Ik gebruikte voor deze wagen een onderstel van een tweeassige Rivarossi
personen wagen. Op het frame werd een houten vloer aangebracht waarop dan de
cabine werd gebouwd in plastiekkaard. Het dak gebruikte ik ook van de Rivarossi wagen,mits enige
aanpassingen. Het resultaat zie je op de foto’s hieronder. |
|
|
|
|
|
Na een wagen voor het materiaal komt er natuurlijk ook een wagen
voor de manschappen. In deze wagen kunnen 32 brandweerlui plaatsnemen De “ Manschaftswagen “ Ook voor deze wagen gebruikte ik een tweeassige
Rivarossi wagen. Deze wagen werd enkel voorzien van een nieuwe “buhne” en trappen welke in messing gemaakt werden. Het
dak werd ook aangepast en de wagen kreeg een nieuwe kleur.Onderaan het
chassis werd een en ander aangepast en aan de zijkanten werden ladders
opgehangen en ook brandslangen zoals bij de echte wagen. |
|
|
|
|
|
De volgende wagen voor mijn werktrein werd een open bakwagen
beladen met bouwmaterialen. Ik gebruikte hiervoor een oude wagen van Billerbahn. Deze wagen werd herschilderd en aangepast met
verende buffers ,remslangen,trappen e.d. |
|
|
|
Deze 6 wagens namen we mee op een van onze trips naar zwitserland om ze te tonen aan
onze zwitserse modelbouwvrienden. Op de Spur-O-expo in Olten hadden deze wagentjes blijkbaar succes bij de zwitsers, het zijn natuurlijk
allemaal modellen die niet bestaan in deze schaal. Over deze wagens verscheen een mooie reportage van de heer Bruno Kalberer in het zwitserse tijdschrift LOKI ( nr 7/8 2009) |
|
Het volgende project werd een “ zugbegleidwagen
SPUTNIK” van de BLS Hiervoor gebruikte ik ook een chassis van een tweeassige
Rivarossi personenwagen, omdat de wielbasis van een
sputnik veel korter is diende het chassis |
|
|
|
|
|
Tijdens onze trip naar zwitserland
zag ik in het station van Spiez een zware lastwagen
met daarop een kraan van de BLS. Dit zette me weer aan het plannen om deze wagen na te bouwen. Ook voor deze wagen was weer een Rivarossichassis
geschikt. Enkele aanpassingen en weer een volledige houten vloer bracht ons weeral een stuk vooruit. Aan de zijkanten
werden kasten aangebracht gemaakt in kunststof en eveneens trappen. Als de
wagen klaar was werd dan een kraan op de wagen geplaatst,deze
kraan was origineel voorzien van een bestuurderscabine vooraan.Daar dat bij
de BLS kraan niet was ,werd deze cabine er prombt afgeslepen zodat de kraan beter leek op de BLS
kraan. |
|
|
|
|
|
Een volgend project zijn twee kleine
platte goederenwagens van de BLS, ik zag deze twee
wagentjes staan in het Bahnhof Höhtenn
langs de Lötschberglijn. De eerste is een platte
wagen waarop materiaal geladen wordt, de tweede wagen is voorzien van een
klein takelkraantje dat met de hand bediend wordt. Ik gebruikte voor de
onderstellen de basis van OCE-wagens. Op het
chassis werd een houten vloer aangebracht en de opstaande kanten( 3 planken)
werden eveneens in hout gemaakt. Onderaan werden in kunststof enkele laadbakken aangebracht. Het
kraantje heb ik in messing gemaakt. |
|
|
|
|
|
Ik had enige tijd geleden enkele Eaos
wagens gekocht voor een schappelijk prijsje.De bedoeling was om er zwitserse wagens van te maken.
Ik had de wagens al in de vereiste grijze kleur
gespoten en de beschrifting aangebracht. De wagens
werden ook nog gesupert met enkele kleine messing delen. Ik las toevallig een
artikel in LOKI waar uitvoerig beschreven werd hoe
je deze Eaos wagens het best kan vervuilen. Het
resultaat zag er fraai uit en ik wou dat ook eens proberen.Z’on
oude wagens mogen best goed vuil zijn. Ik heb er reeds
twee klaar, de eerste is beladen met banden die ik stuk voor stuk geschilderd
heb en in de wagen gelijmd, de tweede wagen is ook met banden geladen doch
deze lading werd gegoten in resin. |
|
|
|
|
|
Het volgende bouwwerk is iets moeilijker dan de voorgaande
modellen. Ik ben thans begonnen aan een BLS personentrein bestaande uit 5
wagens. Het betreft een trein met tweeassige
wagens, bestaande uit
een bagagerijtuig, een wagen A, AB, B
en C De eerste wagen is thans volledig klaar, ik ben begonnen met het
bagage rijtuig omdat ik de zijwanden zelf met een mesje kon uitsnijden, voor
de wanden van de andere rijtuigen heb ik een collega modelbouwer moeten
aanspreken omdat deze wanden moesten uitgefreesd worden. De wanden van deze
wagens hebben 8 tot 10 ramen, het is onbegonnen werk om zoveel ramen exact
hetzelfde uit te snijden met een cutter. Het bagage rijtuig is gebouwd op een
Rivarossi onderstel dat volledig werd aangepast met
nieuwe “buhnes” uit messing gemaakt. Buffers en
remslangen werden gemonteerd en ook de trappen werden aangepast. De cabine
werd gemaakt uit plastiekkaard en deze werd aan de binnenkant bekleed met
houten plankjes. De wagen werd ook voorzien van een volledig interieur met
bagagerekken, toilet, hondenkooi, rek voor ski’s, bureau voor treinwachter
enz… De volgende foto’s spreken voor zich……… |
|
|
|
|
|
|
|
Met de andere vier wagens ben ik nog bezig. Ondertussen is de volgende wagen ook volledig klaar, het is de wagen BLS AB 83 De bouw van deze wagen is dezelfde bouwwijze als de bagagewagen,
de wanden van de wagen werden uitgefreesd in plastikcard
,de binnen wanden werden bekleed met hout
en de vloer is eveneens in hout, Ik kon nergens de gepaste zitbanken
vinden voor deze wagen, ik heb ze dus laten maken bij de firma C-Tracks met lazer
techniek, het resultaat is zeer goed , geplaatst in de wagen maakt het geheel
weer af en we hebben er weer een mooie wagen bij, zie hier de foto’s |
|
|
|
|
|
Ondertussen is er een nieuw project op de tafel gekomen. In onze club
hebben we de mogelijkheden besproken om een wagen zelf te bouwen op een zo
goedkoop mogelijke manier. Er werden verschillende mogelijkheden en modellen
voorgesteld. Ik heb gekozen voor een zwitserse
“ neuschotterwagen” Voor deze wagen moest ik enkel
de draaistellen, buffers en koppelingen kopen. De rest van de wagen heb ik
gebouwd uit plastiekcard. Het resultaat van het
bouwwerk zie je op de hiernavolgende foto. |
|
|
|
|
|
Af en toe zie je bij een bezoek aan Zwitserse stations wel
interessante wagens, zo zag ik in het station van Spiez
de nieuwe begeleidingswagen voor de trein met Trucks (Hupac – Landestrasse
) Het idee was er weer om de personenwagen --RALPIN—na te bouwen, het was vrij
eenvoudig te realiseren en ook low-budget, een oude Lima personenwagen was een goede
basis, de zijwanden werden onderaan
deels aangepast , in zilver gespoten en de deuren in lindegroen, het dak hier
en daar beetje aanpassen en ook in Lindegroen spuiten, de beschrifting heb ik gefotografeerd
en dan afgedrukt op een zelfklevende transparante sticker, Ziezo ; weinig werk en goedkoop en
toch weer een goed uitziende wagen op de baan |
|
|
|
|